Fumax akan membina ICT untuk setiap papan untuk menguji sambungan dan fungsi papan.

ICT, yang dikenali sebagai In-Circuit Test, adalah kaedah ujian standard untuk memeriksa kecacatan pembuatan dan kerosakan komponen dengan menguji sifat elektrik dan sambungan elektrik komponen dalam talian. Ia terutama memeriksa komponen tunggal pada talian dan litar terbuka dan pintas setiap rangkaian litar. Ia mempunyai ciri-ciri lokasi kesalahan sederhana, cepat dan tepat. Kaedah ujian tahap komponen yang digunakan untuk menguji setiap komponen pada papan litar berkumpul.

ICT1

1. Fungsi ICT:

Pengujian dalam talian biasanya merupakan prosedur ujian pertama dalam pengeluaran, yang dapat mencerminkan keadaan pembuatan pada waktunya, yang kondusif untuk proses peningkatan dan promosi. Papan kesalahan yang diuji oleh ICT, kerana lokasi kesalahan yang tepat dan penyelenggaraan yang mudah, dapat meningkatkan kecekapan pengeluaran dan mengurangkan kos penyelenggaraan. Kerana item ujiannya yang khusus, ini adalah salah satu kaedah ujian penting untuk jaminan kualiti pengeluaran berskala besar moden.

ICT2

2. Perbezaan antara ICT & AOI?

(1) ICT bergantung pada ciri elektrik komponen elektronik litar untuk diperiksa. Ciri fizikal komponen elektronik dan papan litar dikesan oleh arus, voltan, dan frekuensi gelombang sebenar.

(2) AOI adalah alat yang mengesan kecacatan umum yang dihadapi dalam pengeluaran pematerian berdasarkan prinsip optik. Grafik penampilan komponen papan litar diperiksa secara optik. Litar pintas dinilai.

3. Perbezaan antara ICT & FCT

(1) ICT terutamanya ujian statik, untuk memeriksa kegagalan komponen dan kegagalan pengelasan. Ia dijalankan dalam proses pengelasan papan seterusnya. Papan bermasalah (seperti masalah kimpalan terbalik dan litar pintas peranti) diperbaiki secara langsung pada garis kimpalan.

(2) Ujian FCT, setelah kuasa dibekalkan. Untuk komponen tunggal, papan litar, sistem, dan simulasi dalam keadaan penggunaan biasa, periksa peranan fungsinya, seperti voltan kerja papan litar, arus kerja, kuasa siap sedia, sama ada cip memori dapat membaca dan menulis secara normal setelah dihidupkan, Kelajuan setelah motor dihidupkan, terminal saluran pada rintangan setelah relay dihidupkan, dll.

Kesimpulannya, ICT terutamanya mengesan sama ada komponen papan litar dimasukkan dengan betul atau tidak, dan FCT terutamanya mengesan sama ada papan litar berfungsi dengan normal.